Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 34a

תוס' ד"ה רבי

It is Rabi Shimon who maintains, an unfit Shechita is not considered a Shechita - רבי שמעון היא דאמר שחיטה שאינה ראויה לא שמה שחיטה

Summary:
Either the גמרא there could have answered that we prefer to derive נאמר בסיני from נאמר בסיני (as we need to say here regarding 'ד' וה), or we prefer sameness, and נאמר

[View / Print]

תוס' ד"ה המבשל

One who cooks on Shabbos inadvertently, it may be eaten - המבשל בשבת בשוגג יאכל

Summary:
בשוגג יאכל means that everyone may eat it on שבת, and במזיד לא יאכל means no one may eat it on שבת, however everyone may eat it למוצ"ש.

[View / Print]

תוס' ד"ה בשוגג

Inadvertently; it may be eaten after Shabbos - בשוגג יאכל במוצאי שבת

Summary:
שוגג according to ר"י has the same ruling as מזיד according to ר"מ.

[View / Print]

תוס' ד"ה במזיד

Intentionally; he should never eat it - במזיד לא יאכל עולמית

Summary:
The מזיד of ר"מ is like the שוגג of ר"מ and the מזיד of ר"י is like the שוגג of ר"י הסנדלר.

[View / Print]

תוס' ד"ה אמר

The verse says, ‘for you’ - אמר קרא לכם

Summary:
By deriving the איסור אכילה for מעשה שבת from כי קודש (and not from לא תאכל כל תועבה), we know that this איסור is only במזיד (like מחלליה which is written next to it).

[View / Print]

תוס' ד"ה היא

It is holy, but her actions are not holy - היא קדש ואין מעשיה קודש

Summary:
We require the word היא to negate the implication of לא תאכל כל תועבה, and permit מעשה שבת באכילה.

[View / Print]

תוס' ד"ה מאי

What is the reason of the Rabonon who exempt him - מאי טעמא דרבנן דפטרי

Summary:
All agree that there is a שליח לדבר עבירה regarding 'תשלומי ד' וה.

[View / Print]

תוס' ד"ה כי

When do the Rabonon exempt; by the others - כי קא פטרי רבנן אשארא

Summary:
The ברייתא follows the pattern of לא זו אף זו.

[View / Print]

תוס' ד"ה כיון

Once he slaughters it a bit, it is prohibited, and the rest, etc. - כיון דשחט בה פורתא אסרה ואידך כולי

Summary:
A limited שחיטה is not considered change so that the thief acquires it.

[View / Print]

תוס' ד"ה סבר

He agrees with Rabi Shimon; who states, anything which causes money, etc. - סבר לה כרבי שמעון דאמר דבר הגורם לממון כולי

Summary:
We need to say that ר"מ agrees with ר"ש because, either a) גרמי may be more severe than גורם לממון, b) גרמי does not pay 'ד' וה as גורם לממון pays, or c) גרמי is only מדרבנן.

[View / Print]