Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 35b

תוס' ד"ה אם

If it is not relevant for a beating which is worth a P’rutoh - אם אינו ענין להכאה שיש בה שוה פרוטה

Summary:
The rule that one must pay with money for damage done to another person can be derived from various פסוקים.

[View / Print]

תוס' ד"ה דלמא

Perhaps it is written by Shabbos, where by an animal itself, etc. - דלמא בשבת כתיב דבבהמה גופה כולי

Summary:
The היקש could teach us that there is no difference between דרך עלייה ודרך ירידה, by מכה אדם יומת, just as there is no difference by מכה בהמה ישלמנה.

[View / Print]

תוס' ד"ה אלא

Is it rather not, on a weekday - אלא לאו בחול

Summary:
Regardless whether he killed another person or he killed on שבת, regarding the killing of the בהמה, he is liable whether it was done בשוגג or במזיד, the same applies to the פטור of קלב"מ by מכה אדם.

[View / Print]

תוס' ד"ה מתניתין

According to whom will he establish our Mishna - מתניתין כמאן מוקי לה

Summary:
ר"פ (even though he agrees with רבה that by קנס there is no קלב"מ), can establish the משנה like עולא (based on the גז"ש תחת תחת), however according to אביי (who argues with עולא) how will רבה establish our משנה if he agrees with ר"ל.

[View / Print]

תוס' ד"ה אי כרבי נחוניא

If it is like Rabi Nechoonyoh, ‘his sister’ is difficult - אי כרבי נחוניא קשיא אחותו

Summary:
רנב"ה agrees with ר"מ that לוקה ומשלם, therefore there is no difficulty with ממזרת.

[View / Print]

תוס' ד"ה אי כרבי יצחק

If it is like Rabi Yitzchok, Mamzeres is difficult - אי כרבי יצחק קשיא ממזרת

Summary:
There was no need for ר"פ to negate the רבנן or ר"ע as a potential candidate for our משנה; since they both (probably ) maintain לוקה ומשלם, there would be a double difficulty with אחותו and ממזרת.

[View / Print]

תוס' ד"ה מאן

Who is the Tanoh that argues with Rabi Nechunyoh; either Rabi Mayer or Rabi Yitzchok - מאן תנא דפליג עליה דרבי נחוניא אי רבי מאיר אי רבי יצחק

Summary:
רב מתנה was astounded why almost no one disagrees with רנב"ה (according to ר"ל), except for ר"מ and ר"י.

[View / Print]

תוס' ד"ה לא

No fine and no seduction - לא קנס ולא פיתוי

Summary:
קנס may refer (exclusively) to אונס, since only by קנס is he forced to marry her.

[View / Print]

תוס' ד"ה הממאנת

One who refuses does not receive K’nass - הממאנת אין לה לא קנס

Summary:
According to רש"י the פיתוי ואונס took place after the מיאון, while according to תוספות it took place before the מיאון.

[View / Print]

תוס' ד"ה ולא

And no payment for being seduced - ולא פיתוי

Summary:
There is no purpose in stating פיתוי by a (נערה) הממאנת.

[View / Print]