Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 37a

תוס' ד"ה וסבר

And does Rabi Yehudoh maintain that she retains her sanctity, but we learnt, the convert, etc. - וסבר רבי יהודה בקדושתה קיימא והתניא הגיורת כולי

Summary:
We understand why a גיורת is different from a שבויה regarding קנס since she does not mind to be נבעלה while she is a קטנה, but since she needs to wait three months that shows that even a גיורת cannot prevent being נבעלה by the גוים, so כ"ש by a שבויה.

[View / Print]

תוס' ד"ה רבי

Rabi Yehudo says, her time is sufficient - רבי יהודה אומר דיה שעתה

Summary:
ר' יהודה maintains that since there cannot be טמאה מעל"ע, there is no מפקידה לפקידה, while ר' יוסי maintains we are מטמאה her from the earliest possible time – משנתגיירה.

[View / Print]

תוס' ד"ה שבויה

A captive protects herself - שבויה מנטרא נפשה

Summary:
A קטנה is either not interested in ביאה, or when she is, knows how to protect herself.

[View / Print]

תוס' ד"ה צריכות

They are require to wait three months; these are the words of Rabi Yehudoh - צריכות להמתין שלשה חדשים דברי רבי יהודה

Summary:
The ברייתא mentions a number of women (a גיורת שבויה ושפחה that where נתגיירו נפדו ונשתחררו יתירות על ג' שנים), who are required, according to ר' יהודה, to wait three months before they can marry a ישראל, in order to distinguish between זרע שנזרע בקדושה to זרע שנזרע שלא בקדושה.

[View / Print]

תוס' ד"ה אי

If indeed it is so, what is the reason of Rabi Yosi - אי הכי מאי טעמא דרבי יוסי

Summary:
We can explain why the גמרא now did not ask מ"ט דר' יוסי regarding the ברייתא of אנוסה if we assume that it is אביי who cited that ברייתא.

[View / Print]

תוס' ד"ה אמר

Rabboh said, Rabi Yosi maintains, etc. - אמר רבה קסבר רבי יוסי כולי

Summary:
Seemingly the contradiction between the rulings of ר' יהודה is only according to ר' יוחנן, but not according to רבה.

[View / Print]

תוס' ד"ה אשה

A woman who is promiscuous turns over - אשה מזנה מתהפכת

Summary:
An אנוסה ומפותה are מתהפך and do not have to wait, but a יוצאת בשן ועין are not מתהפך and have to wait (even) according to ר' יוסי.

[View / Print]

תוס' ד"ה הבא

One who comes upon his daughter - הבא על בתו

Summary:
If the daughter was a מפותה, the העמדה בדין was after she became a בוגרת.

[View / Print]

תוס' ד"ה ועל

And on his wife’s daughter - ועל בת אשתו

Summary:
Other (similar) cases were not mentioned, for תנא ושייר.

[View / Print]

תוס' ד"ה חדא

One is for lashes and money - חדא במלקות וממון

Summary:
The גמרא may not always cite the correct דרשה, as long as the intent is correct.

[View / Print]