Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 37b

תוס' ד"ה וחדא

And one by death and flogging - וחדא במיתה ומלקות

Summary:
כדי רשעתו teaches us קלב"מ both by מלקות ומיתה and מלקות וממון. We generally give the more severe punishment, except when the victim stands to lose financially.

[View / Print]

תוס' ד"ה לא

Do not take money from him and exempt him from exile - לא תשקול ממונא מיניה ותפטריה מגלות

Summary:
The היקש of תד"ח is only if the derived rule is the same as the initial rule (קלב"מ), but we cannot derive פטור גלות from פטור מיתה, for they are different.

[View / Print]

תוס' ד"ה ואחר

And the murderer was found afterwards - ואחר כך נמצא ההורג

Summary:
We derive the laws of סייף by a murderer from ואתה תבער if we maintain חנק חמור, if however we maintain חנק קל, we derive it from נקום ינקם, and we utilize ואתה תבער for נערפה העגלה ואח"כ נמצא ההורג.

[View / Print]

תוס' ד"ה מה

Just like there it is with a cleaver and מול עורף, etc. - מה להלן בקופיץ וממול עורף

Summary:
The גז"ש of עריפה עריפה teaches us to derive the laws of the עגלה ערופה from חטאת העוף.

[View / Print]

תוס' ד"ה הוקשו

The spillers of blood are linked, etc. - הוקשו שופכי דמים כולי

Summary:
The גמרא could have asked that if חנק is קל we do not require the פסוק of ואתה תבער.

[View / Print]

תוס' ד"ה ברור

Choose a suitable death for him - ברור לו מיתה יפה

Summary:
Stabbing in the heart is also considered ברור לו מיתה יפה.

[View / Print]

תוס' ד"ה לפי

For since we find by those put to death at the hands of Heaven - לפי שמצינו מומתים בידי שמים

Summary:
The word יומת (by בי"ד) teaches כמיתת הבעלים כך מיתת השור, and mentioning death in general teaches that he is מחוייב מיתה בידי שמים.

[View / Print]

תוס' ד"ה יכול

I would think, the same is also by the hands of man - יכול אף בידי אדם כן

Summary:
We should equate the two מיתות written by שור הנסקל (בידי אדם and בידי שמים).

[View / Print]

תוס' ד"ה מיתות

How de we know regarding the moderate deaths, whose accidental transgression can be forgiven - מיתות קלות שניתן שגגתן לכפרה מנין

Summary:
According to רש"י a רוצח is included in the מיתות קלות (since ניתן שגגתו לכפרה though גלות) while תוספות maintains that a רוצח is not included, since we require מיתות קלות שניתנו שגגתן לכפרה through קרבן or ממון.

[View / Print]