These words were said, when he killed him in an upward manner, where forgiveness was not available for his accidental killing - הני מילי היכא דהרגו דרך עלייה דלא ניתן שגגתו לכפרה
Summary:
In regard to redeeming oneself from מיתה by paying כופר, the criterion for considering a מיתה lenient or severe is dependent on whether or not ניתן שגגתו לכפרה.
However if he blinded his eye and killed him with something else, I would say, take money from him and kill him - אבל סימא את עינו והרגו בדבר אחר אימא נשקול מיניה ממונא ונקטליה
Summary:
Either the דרשה of כל חרם to include even דרך ירידה, was meant if we did not have the היקש of תד"ח, or ר"י בנו של ריב"ב and תד"ח disagree with each other.
We derive this as well from the other תנא דבי חזקיה, etc. - הא נמי מאידך תנא דבי חזקיה נפקא
Summary:
If he blinded him and killed him with two simultaneous blows, he is exempt from דמי עין because we expound נפש תחת נפש but not עין ונפש תחת נפש. The פסוק of ומכה בהמה is by one blow; our case can be where ניתן להצילו באחד מאבריו so it is not ניתן להצילו בנפשו.
Rav Ashee said; it is required, etc. - אמר רב אשי איצטריך כולי
Summary:
We derive all cases of קלב"מ (even if done in two [simultaneous] acts) from תד"ח of מכה בהמה. The פסוק כל חרם indicates a case with one act only.
It may have entered your mind to say, ‘it is a novelty, etc.’ it informs us - סלקא דעתך אמינא חידוש הוא קא משמע לן
Summary:
Our משנה cites ולא יהיה אסון (not כל חרם) because it is including קלב"מ by ממון (not only by קנס). Alternately our משנה utilizes כל חרם for a different דרשה altogether.