Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 38b

תוס' ד"ה אימא - א

I can say, B’sooloh is for a G’zayroh Shohvoh - אימא בתולה לגזירה שוה

Summary:
The גז"ש is from בתולה, not בתולות, since it is clear that according to the proposed גז"ש, there would be no exclusion of a בעולה receiving קנס.

[View / Print]

תוס' ד"ה אימא - ב

I can say, B’sooloh is for a G’zayroh Shohvoh - אימא בתולה לגזירה שוה

Summary:
Occasionally we know that there is גז"ש, but are not certain which words are utilized.

[View / Print]

תוס' ד"ה מי

Can a Gzayroh Shohvoh come and completely excise it from its simple meaning - מי אתיא גזרה שוה ומפקא ליה מפשטיה לגמרי

Summary:
The תושב ושכיר of קרבן פסח is discussing an ערל, and it is written so there will be a גז"ש מופנה.

[View / Print]

תוס' ד"ה ארוסה

Betrothed; she is stoned - ארוסה בת סקילה היא

Summary:
The s'גמרא question is that since there is (seemingly) no חידוש in לא ארוסה, the תורה should have explicitly written (both קרי and כתיב), אשר לא ארוסה (not לא אורסה).

[View / Print]

תוס' ד"ה לאבי

To the father of the maiden, but not to the father of the corpse - לאבי הנערה ולא לאבי מתה

Summary:
A extra word should be interpreted to either include or exclude in a manner which is the opposite of the context of the verse.

[View / Print]

תוס' ד"ה יש

There is maturation in the grave, and so it is belongs to her son - יש בגר בקבר ודבנה הוי

Summary:
If we maintain א"א אדם מוריש קנס לבניו, the statement of רבא (that להורישה לבניו) is referring to בושת ופגם. According to the ר"י הלבן when רבה stated ממון הוא להורישה לבניו he was referring to a קרבן שבועה that if there was a העמדה בדין both by the מוריש and the heirs, he is חייב a קרבן שבועה.

[View / Print]