Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 4a

תוס' ד"ה בועל

He performs the בעילת מצוה and separates - בועל בעילת מצוה ופורש

Summary:
It is possible to assume that בעיל בעילת מצוה is after the burial, and פורש is because of דם בתולים. It is only because of הוא ישן, etc. that we derive the rule that דברים שבצנעה נוהג. We are stricter by אבילות more than אנינות.

[View / Print]

תוס' ד"ה בעילת

בעילת מצוה

Summary:
The first ביאה causes the woman to dedicate herself to her husband, and consequently fulfill מצות פו"ר. Therefore it is called בעילת מצוה.

[View / Print]

תוס' ד"ה אבל איפכא

But not the reverse - אבל איפכא לא

Summary:
An אבל with small children may remarry תוך ל and be בועל after ל. An אבל without children may not marry תוך ל according to the ר"י and may marry and be בועל תוך ל according to the ר"ת. An אבל with בנים קטנים may marry an אבילה תוך ל. An אבל for אביו ואמו may marry after ל.

[View / Print]

תוס' ד"ה כגון

For instance; Moso Mechasyoh - כגון מתא מחסיא

Summary:
It is preferable to establish a ברייתא where it covers a majority of cases rather than a limited amount of cases.

[View / Print]

תוס' ד"ה מסייע

This is a support to ר' יוחנן, etc. - מסייע ליה לרבי יוחנן כולי

Summary:
Another example where we equate מועד and חתן is regarding the permission not to show the נגעים to the כהן during these two times of שמחה.

[View / Print]

תוס' ד"ה אבל דברים

However, he observes the private rules - אבל דברים של צינעא נוהג

Summary:
רב ושמואל maintain that even though there is mandatory אבילות בצינעה by a חתן, nevertheless it does not apply to שבת ויו"ט. However ר"י maintains that it applies even to (שבת and) יו"ט and the הלכה is like ר"י.

[View / Print]