Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 41a

תוס' ד"ה וליתני

And let him teach; I forced her - וליתני אנסתי

Summary:
There is a greater חידוש by אנסתי than by פתיתי regarding the פטור of קנס.

[View / Print]

תוס' ד"ה רבי

Rabi Shimon Ben Yehudoh says, he does not even pay בו"פ by his own admission - רבי שמעון בן יהודה אומר אף בושת ופגם אינו משלם על פי עצמו

Summary:
A מאנס/מפתה is פטור from בו"פ (according to ר"ש), only if he admitted it first (except for a בת גרים), however if the father demands it, he is liable.

[View / Print]

תוס' ד"ה האומר

One who said, ‘I stole, etc.’ - האומר גנבתי כולי

Summary:
מוצש"ר and יוצא בשן ועין are included in the זה הכלל.

[View / Print]

תוס' ד"ה זה

This is the rule; whoever pays more than what he damaged, etc. - זה הכלל כל המשלם יותר על מה שהזיק כולי

Summary:
Even if כופר is דמי מזיק, it is not considered a קנס, since he is not reimbursing the victim, but rather paying the value of redeeming his own soul.

[View / Print]

תוס' ד"ה לא

It was only necessary for the depreciation of the carcass - לא נצרכא אלא לפחת נבילה

Summary:
Losing what you received for free is considered a loss. A live wounded animal can recover and improve in value with time, but not a dead one.

[View / Print]

תוס' ד"ה תנינא

We learnt it; ‘compensation of damages’, teaches us that the owners are occupied with the carcass, etc. - תנינא תשלומי נזק מלמד שהבעלים מטפלים בנבילה כולי

Summary:
The inference is from חבתי בתשלומי נזקו.

[View / Print]

תוס' ד"ה אי

If it is because of the half ransom, that is not an omission, etc. - אי משום חצי כופר לאו שיורא הוא וכולי

Summary:
A ‘maybe’ is good for an answer, but we cannot base a question on a ‘perhaps’.

[View / Print]