Is it not so; that he is preoccupied for he needs to be בעיל, etc. - מאי לאו דטריד דבעי למיבעל
Summary:
It is not possible to say לבר משבת here because we make the תנא a טועה, however we do not make the תנא a טועה regarding the משנה of דם בתולים since it can be discussing a case of עבר ובעל.
Except for תפילין; regarding which it states, פאר, etc. - חוץ מן התפילין שנאמר בהן פאר
Summary:
תפילין are called פאר and a mourner is forbidden from wearing them (but is obligated in all other מצות), since Hashem told יחזקאל not to mourn and wear his פאר. However a mourner is אסור בת"ת just as יחזקאל was also forbidden בת"ת.
And these Tanaim are like those Tanaim - והני תנאי כי הני תנאי
Summary:
אביי preferred to offer a dubious answer (of טרדא דמצוה) which nonetheless establishes the תנאים according to שמואל (that אסור לבעול בתחלה בשבת), rather than saying there are תנאים who disagree with שמואל.
Not like these Babylonians who are not acquainted with Hatoyoh - לא כהללו בבליים שאין בקיאין בהטייה
Summary:
There is no פס"ר since בקיאין בהטייה; however they are still פטור מק"ש (on שבת) since they are not confident in their בקיאות. There can be more טרדא by a בעילה גמורה than by הטייה.
But now; why the chaperons, why the cloth - אלא מעתה שושבינין למה מפה למה
Summary:
The question of מפה למה was not what the purpose of the מפה is on weekdays (as רש"י explains), but rather why is the מפה necessary for שבת, since the בעילה must be done בהטייה.
And if it is to remove the pus from it, he is exempt - ואם להוציא ממנה ליחה פטור
Summary:
רב אמי assumed that דם מיפקד פקיד and לדם הוא צריך . He therefore challenges שמואל from the משנה of המפיס מורסא where it is מותר , similarly here it should be מותר. The גמרא concluded that דם חבורי מיחבר. It would have been more appropriate to challenge שמואל based on אין מתכוין than on משאצל"ג.