And what if by a שפחה כנענית etc.; this one whose ביאה
feeds her תרומה, is it not logical that her כסף feeds her - ומה שפחה כנענית וכולי זו שביאתה מאכילתה בתרומה אינו דין שכספה מאכילתה
Summary:
We cannot refute the ק"ו from שפחה כנענית through a יוכיח from יבמה; either because the ק"ו is merely a גילוי מילתא that an אשה is קנין כספו, or because a יבמה is not נקנית בכסף therefore אין כספה מאכילתה.
What if by a שפחה כנענית where her ביאה dos not feed her - מה שפחה כנענית שאין ביאתה מאכילתה
Summary:
The refutation that a שפחה כנענית is יוצאה בכסף (which prevents us from deriving קידושי שטר וכסף by an אשה from a ש"כ) is not applicable to אכילת תרומה.
רבינא said; It was certainly obvious that מדאורייתא an ארוסה eats - רבינא אמר מדאורייתא מיפשט פשיטא דאכלה
Summary:
According to רבינא the ק"ו is that if ביאה מאכילתה even מדרבנן (for we are not חושש לסימפון) then certainly כספה מאכילתה (that we are not חושש לסימפון, as we are not חושש by a שפחה). This proves that ביאה אירוסין עושה.
This one whose ביאה feeds her תרומה, etc. - זו שביאתה מאכילתה בתרומה
Summary:
The ק"ו (according to רבינא) is from ביאת אירוסין (even according to רש"י) that is מאכיל בתרומה even מדרבנן. Alternately; the ק"ו is from ביאת ארוסין which is מאכיל בתרומה מדאורייתא.