Kidushin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 13b

תוס' ד"ה מלוה

A debt which is written in the תורה, etc. - מלוה הכתובה בתורה

Summary: מלוה הכתובה בתורה is when the תורה teaches us that there is an obligation and how this obligation is to be discharged. A loan is not a מלוה הכתובה בתורה, since it is obvious how the obligation must be discharged.

[View / Print]

תוס' ד"ה אמר

רב פפא said: An oral loan collects from the heirs for שיעב"ד but cannot collect from the buyers, etc. - אמר רב פפא הילכתא מלוה על פה גובה מן היורשין דשעב"ד ואינו גובה מן הלקוחות דלית ליה קלא

Summary: By a מלוה הכתובה בתורה the rule is שיעבודא דאורייתא and by a regular loan the rule is שיעבודא לאו דאורייתא.

[View / Print]

תוס' ד"ה אלא

How de we derive, however; the death of the husband - אלא מיתת בעל מנא לן

Summary: After the תורה teachers us by א"א that death dissolves any איסור which was caused by marriage, it is necessary for the תורה to teach us that by certain עריות (caused by marriage), the איסור continues even after the marriage ceases.

[View / Print]

תוס' ד"ה לכולי

For the entire world it is an עשה, etc. - לכולי עלמא בעשה

Summary: The עשה which the גמרא considered is ודבק באשתו ולא באשת חבירו. The גמרא could have derived היתר מיתת הבעל from a ק"ו מגט.

[View / Print]

תוס' ד"ה מדאמר

Since the תורה forbade an אלמנה to a כה"ג, etc. - מדאמר רחמנא אלמנה לכהן גדול

Summary: If the איסור אלמנה would be pertinent only concerning יבום, it would have been written in פרשת יבום.

[View / Print]

תוס' ד"ה חדא

Firstly, for a יבם is not called 'another' - חדא דיבם לא איקרי אחר

Summary: A יבם can be included with everyone when using the word אחר; however אחר cannot refer to a יבם exclusively.

[View / Print]