Summary:
According to רש"י we derive from the case of יעוד (according to the רבנן) that in the case of התקדשי לי מעכשיו ולאחר ל' יום the rule is מקודשת לראשון, only if he said מעכשיו . According to תוספות, we derive from the משל that by יעוד, if someone was מקדש after the מכירה she is מקודשת to the אדון .
It is a parable for ר"י בר"י, etc, - משל לרבי יוסי ברבי יהודה
Summary:
According to רש"י we derive that just as by יעוד if the father was מקבל קידושין from someone else after the מכירה, she is מקודשת לשני, the same applies if someone said to a woman 'התקדשי לי לאחר ל and another was מקדש her before 'ל, she is מקודשת לשני. According to תוספות we derive from the משל that by יעוד as well even though the master did not limit his יעוד to any time, nevertheless if someone else was מקדש her first, she is מקודשת לשני.