He subtracted ten or he added ten; his תרומה is valid -
פיחת י' או הוסיף י' תרומתו תרומה
Summary:
פיחת (and הוסיף) can refer to either the בעה"ב (according to רש"י) or to the תרומה (according to the י"מ). It is the custom by many to be תורם בעין יפה, but it is not the usual custom to be תורם מן היפה.
Why is it by גירושין; for it is secular - מה לגירושין שכן ישנן חול
Summary:
The פירכא of מה לגירושין שכן ישנן בע"כ is only before we know that there is שליחות by קידושין, however once we derive שליחות by קידושין we can no longer argue מה לגירושין שכן ישנו בע"כ, since we can say that קידושין יוכיח.
For it is effective by thought alone - שכן ישנה במחשבה
Summary:
The individual חומרות of גירושין and תרומה (over קידושין) do not apply to each other, therefore קידושין can be derived from a מה הצד of the two of them.
We derive it from ריב"ק, etc. - נפקא ליה מדרבי יהושע בן קרחה
Summary:
We cannot derive שליחות by קדשים from פרו של אהרן (which is a חטאת), for we would only know it by חטאת and not by other קרבנות which are different from חטאת concerning whether it is brought בע"כ or not.
A כותי and a gentile who set aside תרומה; their תרומה is a valid תרומה, etc, - העובד כוכבים והכותי שתרמו תרומתן תרומה
Summary:
רש"י maintains that the מחלוקת between the רבנן and ר"ש is whether מירוח העכו"ם is פוטר (and whether יש קנין לעכו"ם). However תוספות maintains that this is a מחלוקת אמוראים and therefore not likely that it is also a מחלוקת תנאים. According to תוספות we are discussing a case where it grew a שליש ביד ישראל (avoiding the issue of יש קנין) and the עכו"ם purchased it before מירוח (avoiding the issue of זרעך ולא לקוח) and מירחם ישראל (avoiding the issue of מירוח עכו"ם). Nevertheless ר"ש is פוטר since there is no קדושה by תרומת עכו"ם.