Kidushin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 42b

תוס' ד"ה הא

Here, where they erred; here where they did not err - הא דטעו הא דלא טעו

Summary:
We can reconcile the two rulings of ר"נ that by טעו בשתות the sale is בטל, but by פחות משתות the division remains.

[View / Print]

תוס' ד"ה אבל

However if he appointed him as an agent, he can say to him, ‘I sent you for my benefit, etc.’ - אבל שויה שליח מצי אמר ליה לתקוני שדרתיך כולי

Summary:
Regarding a שליח who erred בפחות משתות, either; a. רבא and ר"נ argue whether the sale is void, b. it depends if it is a שליח הדיינין (not void) or a regular שליח, c. in all cases the sale is valid and the אונאה needs to be returned.

[View / Print]

תוס' ד"ה הכי

This is the text according to Rashi; ‘this which we said that more than a sixth the sale is void, it was said only if they did not say, ‘let us divide with the assessment of a Beis Din’, however if they said, ‘let us divide with the assessment of a Beis Din’, it is not’ void - הכי גרס בקונטרס הא דאמרן יתר משתות בטל מקח לא אמרן אלא דלא אמר נפלוג בשומא דבי דינא אבל אמר נפלוג בשומא דבי דינא לא –

Summary:
According to רש"י; by שום הדיינים the rule is that if the mistake was even יותר משתות the sale is valid. There is no אונאה בקרקע by a שתות . According to תוספות by שום הדיינין the rule is that by a שתות the sale is void. By קרקע there is no ביטול מקח by יותר משתות, unless he overpays by (more than) half.

[View / Print]

תוס' ד"ה אמאי

Why was he Moh’al; let us say there is no agent regarding a sinful matter - אמאי מעל נימא אין שליח לדבר עבירה

Summary:
If the שליח is unaware we say יש שלד"ע; the בעה"ב is מעל when the שליח is aware.

[View / Print]