He rebelled against the monarchy, for he said; and my master יואב, etc. - מורד במלכות הוה דקאמר ליה ואדוני יואב כולי
Summary:
אוריה was a מורד במלכות because, a) (רש"י) he called יואב ‘my master’ in the presence of דוד. b) (ר"מ) he disobeyed דוד. c) (י"מ) he mentioned יואב before דוד.
For we do not find anywhere in the entire תורה; that this one benefits and this other one is liable - שלא מצינו בכל התורה כולה זה נהנה וזה מתחייב
Summary:
There is שליחות לדב"ע by מעילה if the שליח was קונה the הקדש prior to his הנאה, the question is if there is שליחות when there is only הנאה (and no קנין prior to the הנאה).
And he did not say to them; ‘you are my witnesses’, will it also not be Kidushin - ולא אמר להם אתם עדי הכי נמי דלא הוו קידושי
Summary:
אתם עדי is only required by an admission to owing money. בי"ד will not claim 'משטה אני בך’ on behalf of a לוה for an admission to a claim, but will claim שלא להשביע את עצמו on behalf of a voluntary admission without a claim.