Kidushin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 45b

תוס' ד"ה בפירוש

The master said specifically, he does not agree with this ruling of Shmuel - בפירוש אמר מר לא סבירא ליה להא דשמואל

Summary:
The ruling is like (עולא and) רבינא (who is סוף הוראה) that a קטנה שנתקדשה שלא לדעת אביה does not require even מיאון. We are permitted to accept קידושין for a קטנה whose father traveled overseas (she should not be הפקר).

[View / Print]

תוס' ד"ה ונמצאת

And she will be found to be a stranger retroactively - ונמצאת זרה למפרע

Summary:
The איסור אכילת תרומה for an ארוסה applies even when the reasons for this prohibition מדרבנן do not apply, since her כניסה לחופה can be invalidated by the father; therefore she is still considered an ארוסה, and the חכמים apply their גזירה to all ארוסות.

[View / Print]

תוס' ד"ה הוה

There was an occurrence, and Rav was concerned for this ruling of Rav Ahsee - הוה עובדא וחש לה רב להא דרב אסי

Summary:
There is a dispute in תוספות whether the הלכה is like רב אסי since רב retracted, or the הלכה is like רב, for he did not retract, he was merely מחמיר for himself.

[View / Print]

תוס' ד"ה אוקי

We place the money in the possession of its owner - אוקי ממונא בחזקת מריה

Summary:
The wife’s heirs receive her נכסי מלוג, even if the husband seized them (for it was a תפיסא שלא כדין); the reason she eats תרומה is because מדאורייתא an ארוסה may eat תרומה.

[View / Print]