Kidushin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 48a

תוס' ד"ה המוכר

One who sells a note of debt to his friend and goes back and forgives it, it is forgiven - המוכר שטר חוב לחבירו וחזר ומחלו מחול

Summary:
מכירת שטרות is only מדרבנן, therefore the מלוה retains the right to be מוחל the חוב.

[View / Print]

תוס' ד"ה כי

When did Rav say it, by a deposit, but not by a loan - כי קאמר רב בפקדון אבל במלוה לא

Summary:
The rule of שמואל (that המוכר שט"ח לחבירו וחזר ומחלו מחול) does not apply to מעמד שלשתן.

[View / Print]

תוס' ד"ה אילימא

If you will say by a שט"ח of others, there will be a contradiction from ר"מ to ר"מ, etc. - אילימא בשטר חוב דאחרים קשיא דרבי מאיר אדרבי מאיר

Summary:
We should not make distinctions in cases, where the syntax is similar.

[View / Print]

תוס' ד"ה ורבנן

And the Rabonon are doubtful, etc. - ורבנן מספקא להו כולי

Summary:
We are not גורס, ואם לאו אינה מקודשת, since the רבנן are מספקא להו אי כר"מ אי כר"א.

[View / Print]

תוס' ד"ה שמין

The paper is evaluated - שמין את הנייר

Summary:
According to ר"מ she is not מקודשת even if the שטר is שו"פ. A ספק קידושין requires the second to give a גט if נתקדשה לשני, but not by a ודאי קידושין.

[View / Print]

תוס' ד"ה דכולא

For everyone agrees wages are due from the beginning to the end - דכולא עלמא ישנה לשכירות מתחלה ועד סוף

Summary
We derive the הלכה that ישנה לשכירות מתחלה ועד סוף, from the גמרא in ע"ז regarding the workman’s wages. The הלכה is relevant for קידושין and for ע"ז, but not for חזרה. In any event the wages are paid only by the end of the שכירות period.

[View / Print]