Kidushin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 56a

תוס' ד"ה ואם

And if he bought it mistakenly, the monies should be returned to their original place - ואם לקח בשוגג יחזרו דמים למקומם

Summary:
The reason why יחזרו דמים למקומם by שוגג is because it is a מקח טעות for the buyer would never had bought the בהמה and be required to take it to ירושלים, had he known that his money was מעות מע"ש. Had we not said יחזרו דמים למקומם, the לוקח would have to be מחלל the מעות מע"ש and/or eat כנגדם בירושלים.

[View / Print]

תוס' ד"ה במזיד

Knowingly; it should be brought up and eaten in the place - במזיד תעלה ותאכל במקום

Summary:
According to the רבנן a זכר תמים is מתחלל בדיעבד, while a בעל מום is not מתחלל even בדיעבד. According to ר"מ even a בעל מום is מתחלל לכתחילה. One who has מעות בבל may perhaps be מחלל them even לכתחילה (certainly according to ר"מ).

[View / Print]

תוס' ד"ה אבל

However, when he intends to spend the money of מע"ש for Chulin - אבל במתכוין להוציא מעות מעשר שני לחולין

Summary:
According to רש"י the meaning of מתכוין להוציא מעות מע"ש לחולין means that the buyer intends to eat the בהמה outside ירושלים, while according to תוספות it means that the buyer stipulated that the קדושת מע"ש in the money should not be transferred to the cow which he is buying with this money.

[View / Print]

תוס' ד"ה מתקיף

Rabi Yirm’yoh asked; but by an unclean animal - מתקיף לה רבי ירמיה והלא בהמה טמאה

Summary:
The יאכל כנגדן is either only a קנס, but the money by the מוכר remains מע"ש since אין אדם מחלל מה שאינו ברשותו (the ריב"א), or the money is מחולל since it is a זכות for the seller and he can be מחלל himself, therefore the buyer becomes his שליח for the חילול (the הרר"מ).

[View / Print]