Erratum in printed edition = תיקון טעות
Om page 217 (1) in the Overview it reads: 'both maintains'; it shoud read: 'both maintain'.
Summary:
רש"י explains that קנה ולא קנה is referring to the ממלא. however, תוספות explains that קנה ולא קנה refers to חבירו and ר"נ admits that by water we agree that המגביה מציאה קנה חבירו since it is not חב לאחרים. Alternately קנה ולא קנה refers to חבירו, however ר"ש maintains that even though קנה חבירו it still is כרגלי הממלא since חבירו was קונה only because of the מיגו דזכי לנפשיה. This מיגו retains it ברשות הממלא.
He seizes for a creditor in a situation where he damages others; he is not קונה, etc. - תופס לבעל חוב במקום שחב לאחרים לא קני
Summary
רש"י maintains that התופס לבע"ח וכו' לא קני only when he was not appointed a שליח; and תוספות maintains that he is not קני even when he was appointed a שליח.
רבא challenged רב נחמן, etc. - איתיביה רבא לרב נחמן
Summary:
רבא initially maintained that המגביה מציאה לחבירו קנה חבירו. However, he was convinced by ר"נ that the ruling is לא קנה חבירו; which led him to challenge רב"ח who maintained קנה חבירו.
He can quit even in the middle of the day - יכול לחזור בו אפילו בחצי היום
Erratum in printed edition = תיקון טעות
On page 222 (1) in the Overview it reads: 'התופס לבע"ח וכו'; it should read: 'המגביה מציאה וכו'.
Summary:
פועל יכול לחזור בו ואפי' בחצי היום means that יד פועל על העליונה.
רבי יוחנן ruled; One who picks up a מציאה for his friend, his friend acquires it - אמר רבי יוחנן המגביה מציאה לחבירו קנה חבירו
Summary:
ר"י distinguishes between תופס לבע"ח (where there is no מגו ), where he is not קונה, and מגביה מציאה לחבירו (where there is a מגו) and therefore he is קונה.
Summary:
The prohibition of taking away from an עני המהפך בחררה is only by מכירה (where he has the option of buying elsewhere), but not by מציאה והפקר.